Tuesday, February 8, 2011

Cameron Highland with love

Yaaahooo...da sampai!!!
Assalamualaikum dan selamat sejahtera... 

Khamis, 3 Feb 2011: Bermulalah pengembaraan pertama aku utk tahun 2011 ni...destinasi utama yg aku tuju awal tahun baru ni adelah Cameron Highland...err...sebenanye sebelum ni aku penah naik Cameron ngn moto...kali ni kali yg ke 4...sbenanye, xplan pun nk gi sini...mmber forum aku Ringgostar yg memulakan kata2nya utk ke Cameron nih...aku plak 50/50...tp alhamdulillah, ape yg jd ada hikmahnye...kami berangkat jugak ke Cameron Highland pada tanggal 3 Feb 2011 dengan RV kat tol Jalan Duta...antara makhluk2 Allah yg mengikuti ride kali ni adelah Ringgo dan tunang beliau, Che Che Lynn + Bapak dan L (budak Northern)...Siklus tak jadi pergi disbbkan moto beliau jem kat lebuhraya Duke...adeh...kesian beliau dan motornya...

Tol Jalan Duta
Jadi, perjanjian telah dimeterai...pukul 10.30am kene ade kat tol Jalan Duta..tp biasala..janji bikers, akibat kesesatan Bapak yg xtau kat mana tol Duta tu...mmbuatkan Ringgo dan tunang beliau pun terjebak sama lewat...akhirnya mreka tiba dlm kul 11.00am...

Perjalanan diteruskan...memula nk ikut jalan highway menuju ke utara...tp...fuyoohhh...jem x hengat! (Chinese New Year kan)...dengan kepintaran Ringgo selaku GPS (sbb dia ada GPS....heheh...), kami exit ke Rawang utk mengikuti jalan dalam...tp kesilapan telah berlaku apabila Ringgo belok ke kiri (ikut Kuala Selangor...patutnye belok kanan, ikut Rawang)...haih...so nak xnak, kami teruskan perjalanan...di depan skali adelah L, yg sgt "syaiton" apabila bertemu dengan kornar2 yg kecik + tajam...dalam ati aku "huh, dia ni da biasa ke ngn jalan ni...selamber jeh..."

Sesat
Dalam kul 1pm kot, kami tiba di satu pekan (aku lupa nama pekan ni)...layan punya layan, last2...tiba2...akhirnya...perut kami semua lapar...aih...kene carik kedai makan...akhirnya jumpa satu kedai makan ni...errr...kureng la tp ok la nasik ayam dia...sbb perut lapo, kami kene kunyah la utk mengisi perut...moto pun berehat utk seketika...tengok cuaca, ok...masih panas utk taya2 kami merentap setiap kornar yg akan dtg...

Dalam kul 2.30pm cmtu, kami teruskan perjalanan, melalui kampung2 + pekan2 yg agak sesak jugak la ngn kereta2 yg sama2 mencari alternative lain utk ke utara (tp xsesesak highway...huh!)...so far sepanjang perjalan kami utk ke destinasi Tapah, xde sebarang kemalangan yg x diingini berlaku di depan mata kami...alhamdulillah...

Perbincangan dikala sesat
Akhirnya dalam kul 3.15 kami tiba di area2 Tapah...isi minyak dan...vroooomm...terus menuju ke Cameron Highland!yaahooo!!!...mcm biasa, L tetap di depan...(aku rasa dia ni mmg da slalu men kornar la)...aku belakang L, belakang aku Ringgo & pillion dan belakang Ringgo sudah pasti, Bapak!...mmg depa lambat sket tp ape yg penting, kami semua selamat...aku sendri berapa kali overshoot ke arah bertentangan (2x!!!)...cuma nasib menyebelahi aku sbb xde kereta bertentangan...klu x, aku da xtulis blog ni dah...huhuhu...

Sesungguhnye uphill ikut Tapah mmg x best!...jalan rosak sana sini...lubang situ sini...patutla xramai bikers naik ikut Tapah ni...bahaya...tp nk wat cmne...nk merasakan...padan muke kami....

Layan2 punya layan, akhirnya dlm kul 5.15pm, kami sampai kat Tanah Rata tempat kami akan bermalam...yeah...suasana sejuk mula menyelubungi anggota badan kami...mmg syok dan syukur sgt sbb kami selamat smpai...masing2 bateri da half tp disbbkan smpai lewat + xnak membazir masa, check-in + huhahuha stengah jam dlm apartmen + kluaq carik makan...lapaq wooo!...

Destinasi pertama kami sudah pasti ladang strawberry, pekena strawberry ais krim...nyum2 + amek gambo...mmg syok...ramai gak org p Cameron waktu cuti ni rupenye...ingtkan diaorg p piknik ke, camping ke...Camerun gak korang g ek...xpe la...sama2 enjoy...da puas shopping strawberry + melantak ais krim, kami menuju ke ladang kaktus utk amek gambo...aku xbanyak tau pasal kaktus ni tp ape2 pun menarik la utk di kunjungi...next destination adelah Ladang teh utk sesi photography Kamen Rider...xde pape pun kat sini...nama pun ladang Teh...so kami just shoot gamba je lah smbil menghirup udara segar...syok gak...next station, heheh...destinasi seterusnye adelah Night Market atau dalam bahasa saintifiknye, Pasar Malam...mmg happening!...aku smpai xtau ape la nk beli...banyak sgt pilihan...dlm ngh tgk2 makanan tu aku ngn L da split ngn Bapak + Ringgo + Che Che Lynn...hmm...xpe2...tenangkan fikiran walau GPS da xde...muahahahahahahaha...ngh jalan2...tetiba aku nampak apam balik yg kurus...(yg gemuk akuxtau plak ape nama apam balik tuh)...ada crita kat sini masa sesi jual beli apam balik tuh: aku "dik, satu apam balik ni brapa?"...adik jual apam balik " satu 50sen bang"...aku "ooo...bagi rm3 ek"...adik tu pun wat la apam balik permintaan aku tu...pastu dtg lg sorang, akak dia kot...akak dia nk bungkuskan apam balik tu...dia tanya kat adik dia...akak jual apam balik "ni apam balik sapa ni?"...adik jual apam balik "ni haa...abg helmet nih"...pastu dia pun serahkan apam balik tu kat aku dan aku membayar dengan muka selamber membalas "time kasih adik apam balik"...oh, comel sungguh budi pekerti adik tu...nnti klu abg dtg Cameron, abg nk beli 10 hengget plak...lepas tragedi tu kami pun sambung jalan...di sbbkan lapo yg x hengat punyo, aku beli nasik ayam tp lupe beli air...xkisahla...Che Che Lynn kan ade...dia bleh tolong watkan teh...

Syok woo layan eskrim nih...
Kaktus yg cantik2 kat sini
Pastu kami terus balik umah dlm keadaan agak lembab sbb hujan renyai2 td...sejuk?mmg xhengat punyooo!!!...balik2 + makan dulu pastu bentang tilam kat ruang tamu + terus selimut + layan CJ7 smpai la Ringgo tido + Bapak da masuk bilik, berdengkur + CCL da lama tido dlm bilik VIP dia...tinggalla aku sorang2 layan TV smpai la TV tu layan aku balik...L?L balik hari rupanya!...sbb dia pegang kunci opis abg dia...so nak xnak mmg dia kene balik mlm tu jugak...mmg bersemangat bikers la budak nih...ape2pun tabik kat hang sbb berani balik malam...aku xde laaaaaa...

Fuhh..penat...penat...
Kul 10am, mmg time ni la aku baru bangun tido...seda2 je CCL da bngun awal dulu dr aku...disusuli oleh aku + Ringgo dan Bapak...da mandi2 + kemas2 kul 12.30 kami gerak utk ke beberapa destinasi sebelum balik...antaranya, sekali lagi kedai strawberry utk beli coklat2 + strawberry...satu tu je kot rasanya tempat yg kami g...utk perjalanan pulang, kami da sepakat utk menggunakan Simpang Pulai sbg haluan utk ke KL...otw ke pulang, kami kehilangan Bapak yg tercicir ntah kemana...tunggu punya tunggu kat tepi jalan, aku prasan ada gadis pmpuan dlm kreta yg tgh jem, tgk aku smbil gelak2...ehem...aku pun cover kacak...skali aku rasa mcm nk pandang, dengan cekal hati aku pun pandang, owuh, rupanya gadis tu adelah adik apam balik yg aku beli smalam...dia melambai2 je...xlama pastu, Bapak smpai....kali ni kami bersepakat utk ride santai...emm...santai.....eh...eh...130km/j....eh...kornarlah...try selipat...emm...best2...last2 Ringgo mcm paham2 je ape aku nak buat...dia soh aku lead depan...heheh...syok woo...kornar yg panjang2 lebaq2...kreta x banyak...last2 aku amek keputusan utk layan sorang2 dengan penuh hati2 smbil denga lagu Anuar Zain di earphone aku yg aku connect melalui HP aku...jalan clear + elok + cantik...mmg sesuai utk beginner mcm aku ni blaja kornar2...tp jln laju2...sbb banyak gak monyet2 + anjing2 aku tgk cuba melintas jalan...

Besiap sedia utk pulang ke KL
Dlm kul 2pm kami smpai kat bawah...mcm biasala, penat...kebetulan aku tau satu tempat makan ni, kami pun singgah situ utk makan tengahari (walaupun da petang)...lepak punya lepak, kul 3pm...so time utk pulang ke KL...kami ikut highway yg masa tu da kurang ngn kreta2...mungkin diaorg masih bercuti d kampung masing2...xkisahla...janji jalan clear...masuk je highway ni, da xde crita2 yg syok dan kami sampai di hentian Sg.Buloh dalam kul 4pm utk isi minyak dan utk ke destinasi masing2.

No comments:

Post a Comment