Tuesday, March 29, 2011

Oh Tengku Zarina Mahrin, aku sangat merindukanmu!

Assalamualaikum dan selamat sejahtera...
Selasa, 29 Mac 2011: Pada hari Sabtu yg lepas, aku telah folow bebudak FZ aku utk ke BBQ di PD (Port Dickson) utk sama2 melepak dan ber"huhahuha" bersama2 rakan2 yg lain...hmm...ramai jugak yang da upgrade moto...ada yang da pakai Kawasaki Ninja 250R, Kawasaki 150RR & paling best, Honda CBR1000 tp Singapore lah...So, terdetik kat hati aku, aku pun mcm nk upgrade gak...tapi bukan moto besa la..still sama CC...teka moto apa...heheh...

Yamaha TZM150 diinspirasikan daripada abgnya, Yamaha TZR250M

Tadaaaaaaaaaaaaa...ni lah motonyeww...aku xtau nape aku gile sgt ngn muto Yamaha TZM150 ni walau skang ni banyak moto2 baru yg masuk Malaysia...dulu penah gak pakai muto ni...4 tahun...tp d sbbkan maintenance yg tinggi (Power Valve mintak RM150 tetiap bulan...tuka satu set) jd, aku terpaksa jual dlm berat hati...

Spec: Bagi yang x kenal lagi ngn Tengku Zarina Mahrin (TZM) ni, ni ada sedikit info pasal muto ni:

- 2-Stroke (prengg...prenggg)
- Deltabox Frame (banyak guna kat moto2 sports Yamaha)
- Tank 13 liter
- Disc Break depan belakang
- Liquid Cooled
- YPVS (Yamaha Power Valve System) - menatang ni yang buat moto ni berdesup...kira mcm turbo la...

Alamak, lain2 aku lupe plak...korang pepandai la tanya Uncle Google ye...

Performance: TZM ni, mmg syok klu sape Demon Speed...klu kene ngn setting dia, TZM ni bleh out meter...banyak gak aku denga2, TZM ni bleh setting ngn Kancil + Aprilia 125 + Kawasaki 250 (yang lama...yang ada hos tu)...tp sejauh mana kebenarannya, aku xtau...denga je la kan...

Pengalaman aku sendri, pernah suatu malam...kat simpang 4 kat DBKL (jalan ni simpang 4...DBKL belah kiri...klu jln depan sikit skang ni da ada simpang masuk AKLEH menuju Ampang)...aku lupe daa nama jalan dia...so, mlm tu, mlm minggu...aku plak baru balik dr keje...lampu merah...so tengah2 benti tu, ada plak Skyline putih sebelah aku dok rem2...aku xtau ape point dia...nk ajak race ke?ingt filem Hong Kong ke?...aih, xpe la...aku sahut cabaran dia...klu aku kalah pun aku xmalu sbb aku pakai fullface visor itam...muahahaha...

Aku pun tunggu la lampu hijau dlm posisi seorang racer (cheeewaahh!)...kaki da awal2 songket gear 1..dlm hati mmg berdebar...takut moto mati tengah2 tarik kang........dlm 2 minit, lampu hijau!...terus pulas xbagi can...Skyline tu pun aku denga da meletup2 turbo dia...pop pap pop pap!...tp aku lead!...heheheh...xde la panjang mana jalan tu....smpai depan tu ada simpang 4 lagi....aku terus ke kiri (lalu KLCC)...mamat Skyline tu straight...

Mmg la TZM ni raja pickup, mmg pegi dulu...tapi padan muke Skyline tu, nak main ngn TZM...kekekek...aku x perlekeh pengguna Skyline aaa...ni crita pasal attitude, len kali tengok enviroment...klu stakat sekilo tu, mmg aku pegi dulu la...

Long Distance: Perjalanan jauh aku ngn TZM ni, paling jauh pun Sg.Petani, Kedah....mmg aku x galakkan jalan jauh utk moto ni...sbb minyak dia 3 kali fulltank aku isi!...masa tu sekali isi RM25...skang ni xtau brapa kan...RM30 kot...so, RM30 x 3 = RM90 pergi sahaja ok?...klu utk layan kornar hujung2 minggu, mmg terbaek la...puas...so far, bagi aku, TZM still memegang title handling paling best utk kornar + feel superbike...FZ pun ok, cume kelebihan FZ ni engine breaking kuat manakala TZM ni kene banyak main badan + drop gear + brek utk kornar...teknologi lama tp banyak membuat kita lebih berpengalaman...

Maintenance: Senang nk menten tp kene pandai carik pomen la...prob dia satu je...Power Valve!...menatang ni kerap leaking klu korang xpandai nk selenggara...aku sendri xpandai nk carik setting yg betul utk TZM nih...so, rajin2 la masuk forum + kenal2 ngn geng2 TZM...TZM ni moto lama so mesti ramai brader2 yg otai bab setting2 TZM ni...

Aku harap bagi sape2 yang nk amek TZM tu dpt la info sikit2 dr pengalaman aku sendri nih...aku plak mmg xsaba nk pakai balik TZM ni...terbaik utk layan kornar + speed...silap2 moto2 skang ni mmg kene tapau la...kecuali Kawasaki 150RR yang baru tu...errr..no komen...

6 comments:

  1. detz. bawak elok2 kalo amek balek tzm tu. hahhaa

    ReplyDelete
  2. aku nk buat moto weekend je...layan kornar + show off kat KL mlm minggu...mcm crite muvi Hong Kong, Full Throttle tu...kekekekekeek

    ReplyDelete
  3. dah pulakkk....TZM dihati kembali...xpa la.aslong ko berhati2 di jalan tar..
    *bila mau beli snare :-"

    ReplyDelete
  4. Eraney yennadei: nnti bli yah :-bd

    Kamben jomboroi: jenih,da ado blog :-|

    ReplyDelete